آشنایی با کمپرسور باد دینامیکی

کمپرسور باد
آشنایی با انواع کمپرسور باد رفت و برگشت دینامیکی جابجایی باد مثبت
کمپرسور باد چیست و چگونه عمل می نماید
می 1, 2017
کمپرسور باد جابجایی مثبت جنرال پمپ مشهد
کمپرسور باد جابجایی مثبت
می 1, 2017
Show all
کمپرسور باد دینامیکی جنرال پمپ مشهد

 آشنایی با کمپرسور باد دینامیکی

کمپرسور باد دینامیکی با حرکت دینامیکی باد باعث بالا بردن فشار گاز می شوند مکانیزم افزایش فشار با سرعتی که توسط پره‌های دوار کمپرسور باد به گاز اعمال می‌شود انرژی جنبشی گاز را افزایش داده که به توسط ولوت ها یا دیفیورزها این انرژی جنبشی به انرژی فشاری تبدیل می‌گردد.این نوع کمپرسورها از لحاظ جریان گاز خروجی از پره‌ها در دو دسته زیر قرار می گیرند :

الف-  کمپرسورهای جریان محوری
ب- کمپرسورهای جریان شعاعی

الف- کمپرسور باد جریان محوری 

در این نوع کمپرسورها حرکت دادن گاز (هل دادن) توسط پره های دوار نصب شده روی رتور انجام می شود و بیشتر این نوع کمپرسور باد در توربین‌های گازی کاربرد دارند. و یا برای جاهایی که نیاز به جریان و فلو زیاد گاز باشد. عموماٌ فشار خروجی آن‌ها پایین و متوسط است.

 در داخل این کمپرسور باد جریان گاز در جهت محوری  می باشد و  شامل پره های متحرک که بر روی روتور قرار دارند و وظیفه انتقال انرژی از رتور به سیال را دارند و با محور می‌چرخند نوع دیگری از پره‌های ثابت نیز روی بدنه کمپرسور نصب گردیده که به  پره‌های راهنما معروفند و علاوه بر جهت دادن به سیال، برای انتقال از یک قسمت به قسمت دیگر  انرژی جنبشی را نیز به انرژی فشاریتبدیل می نمایند. فرایند افزایش فشار در این نوع کمپرسور باد بدین صورت است که گاز را به تدریج از فضای باز (سطح مقطع زیاد) به فضای تنگ‌تری هدایت می کند و باعث کاهش حجم و افزایش فشار آن می‌گردد.

ب- کمپرسور باد جریان شعاعی 

این نوع کمپرسور باد به گریز از مرکز یا سانتریفوژی معروف هستند و اصول کار آن‌ها، استفاده از نیروی گریز از مرکز برای بالا بردن انرژی جنبشی گاز است این عمل توسط تیغههای نصب شده روی پروانه به سیال اعمال می‌شود در این نوع کمپرسورها پروانه کمپرسور  عامل اصلی انتقال و هدایت انرژی است که محل نصب آن روی محور می باشد و با آن می‌چرخد و پس از وارد شدن سیال به چشمه پروانه  روی تیغه های وین که روی آن نصب می‌شود هدایت می‌شود و پس از قرار گرفتن در نوک پروانه توسط نیروی گریز از مرکز اعمال شده از پروانه جدا می‌شود و وارد محفظه اطراف آن ولوت یا دیفیوزر می‌شود تا نهایتاٌ انرژی جنبشی دریافت شده به انرژی فشاری تبدیل شود. در اثر سرعت گرفتن سیال و پرتاب سیال به بیرون خلأ ایجاد می شود که باعث جایگزینی مجدد سیال به نوک پروانه می‌شود و باعث جریان یافتن مداوم سیال به کمپرسور و کسب انرژی و خروج آن از کمپرسور باد می‌شود.

 باید دور کمپرسور باد در این نوع به اندازه‌ای بالا باشد تا توانایی جدا کردن سیال قرار گرفته در نوک پروانه را از پروانه داشته باشد تا امکان جایگزینی ذرات قبلی بجای آن فراهم شود زیرا حرکت سیال در داخل کمپرسور باد توسط نیروی گریز از مرکز انجام می‌شود در غیر این صورت فشار و فلوی کمپرسور کاهش خواهد یافت که با توجه به سبک بودن گازها برای انرژی دادن به سیال نیاز به دورهای بالا می‌باشد (نسبت به مایعات) همچنین به علت فاصله زیاد بین مولکول‌های گاز تعداد تیغههای نصب شده روی پروانه‌ها و  زاویه آن‌ها نسبت به پروانه‌های پمپ‌های گریز از مرکز بیش‌تر است .مجموعه ولوت ها و یا دیفیوزرها مانند کار آنها در پمپ‌ها با زیاد کردن سطح مقطع عبوری جریان انرژی جنبشی به انرژی فشاری تبدیل می‌کنند.

این نوع کمپرسور باد بیشترین کاربرد را در صنایع دارند و از آن‌ها برای فشرده کردن هوا و گازهای دیگر در حجم‌ها و فشارهای مختلف استفاده می‌شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *