کمپرسور باد

کمپرسور باد
کمپرسور باد پیچشی
کمپرسور باد پیچشی (اسکرو)
ژوئن 14, 2018
انواع کمپرسور باد با موتور پراید دینامیکی جابجایی مثبت
ملاک انتخاب کمپرسور باد و طرز استفاده از آن
ژوئن 19, 2018
Show all
کمپرسور باد

سیستم های تامین هوا (کمپرسور باد )

سیستم های تامین هوا ( کمپرسور باد ) از دستگاههایی برای تراکم , تصفيه ( از آب و گرد و غبار و روغن ) و تنظیم فشار سود میجویند. این دستگاهها عبارتند از : کمپرسور و خشک کن , فيلتر , تنظیم کننده , فشار و شیرهای اطمینان که باید اندازه آنها با توجه به شرایط کاری و قابلیت اطمینان تعیین شود.

کمپرسورهای پیستونی

کمپرسور پیستونی بعلت آنکه میتواند هوای فشرده ضعيف – متوسط – قوت ایجاد کند بیش از هر نوع کمپرسوری و مورد استفاده است مقدار فشاری که این کمپرسور ایجاد می نماید از یک الی چند هزار بار است برای تولید هوای فشرده با فشار قوی معمولا از کمپرسورهای چند طبقه ای استفاده میگردد یعنی آنکه هوای مکیده شده توسط اولین پیستون متراکم شده و بعد از سرد شدن مجددا توسط پیستون دوم متراکم تر میگردد و بعلت عمل تراکم در کمپرسور گرمای زیادی ایجاد میگردد که با خنک کردن کمپرسور این گرما دفع میشود. کمپرسورهای پیستونی معمولا با دستگاه خنک کننده هوایی و همچنین خنک کننده آبی ساخته می گردنند .

کمپرسور دیافراگمی

کار این کمپرسور باد مانند کمپرسور پیستونی بوده و در این جا صفحه ای بین پیستون و فضا و مکنده قرار گرفته و بعلت وجود همین صفحه است که روغن موجود در پیستون نمیتواند وارد فضای مکنده گردد و هوای فشرده شده با چنین کمپرسوری بدون روغن بوده و بدین علت در کارخانه های تولید مواد غذایی – دارویی و شیمیایی این کمپرسور مورد استفاده قرار میگیرد . کمپرسور دورانی در این نوع کمپرسور پیستون بحالت دورانی حرکت نموده و در اثر دوران و فضاهای داخل کمپرسور باذ تنگ تر شده و نتیجتا هوای درون آن فشرده میگردد .

کمپرسور باد دورانی چند سلولی

در یک محفظه استوانه ای با شكاف ورودی و خروجی یک روتور که بطور اکستر (خارج از مرکز ) قرار دارد و دوران میکند . برتری این کمپرسور باد بعلت کوچک بودن ابعادش بوده و همچنین دوران آرام و بدون ضربه و تولید یکنواخت آن میباشد. مقدار تولید این کمپرسور در دیا گرام شكل 14 مشخص شده است . روتور دارای تعدادی شیار بوده و در داخل این شیارها پیستونها قرار دارند و حال با بگردش در آمدن روتور پیستونها بعلت قوه گریز از مرکز روی شیارها ی راهنما بحرکت در آمده و به جدار استوانه ای فشار میاورند و ایجاد اطاقک های هوا کرده و این اطاقک ها با گردش روتور بزرگ و کوچک میگردنند .
کمپرسور دورانی چند سلولی – پره ای) کمپرسور دومیله ای – پیچشی دو میله ای که دارای پروفیل های محدب و مقعر هستند هوا را از یک جهت مکیده و متراکم نموده و از جهت دیگر خارج مینمایند.

در این نوع کمپرسور هوا بدون تغییر حجم از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج می گردد لبه های پیستون باعث درز بندی قسمت فشار میشوند.

کمپرسور های سیالی (توربو کمپرسور کمپرسورهای سانتریفوژ)

این کمپرسورها طبق اصول سیالات عمل کرده و برای مقدار تولید زیاد هوا بکار گرفته میشوند . ساختمان این کمپرسورها به دو نوع میباشد: محوری و شعاعی ۔ هوا بوسیله چرخ های توربین جریان افتاده و انرژی متحرک به انرژی فشرده تبدیل میگردد.

کمپرسور باد محوری : شتاب حاصله در هوا نتيجه جهت عبور جریان توسط پره های کمپرسور است.
کمپرسور باد شعاعی : شتاب نتیجه ایت ازحرکت رادیالی هوا که از سلولی به سلول دیگر رفته و پس از معکوس شدن به طرف مبله و مجداد بطور رادیالی از سلولی به سلول دیگر, بطرف خارج جریان میاید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *