انواع کمپرسور باد و آشنایی با اصول آنها

کمپرسور باد
انواع کمپرسور باد با موتور پراید دینامیکی جابجایی مثبت
ملاک انتخاب کمپرسور باد و طرز استفاده از آن
ژوئن 19, 2018
راه اندازی کمپرسور
راه اندازی کمپرسور باد
ژوئن 22, 2018
Show all
کمپرسور باد

کمپرسور باد

کمپرسور باد دستگاهی است که برای بالا بردن فشار گاز و انتقال آن از نقطه ای به نقطه دیگر در طول فرایند استفاده می شود به طور کلی مکانیزمهای ایجاد فشار به ۴ دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

1- حبس مقدارهای پی در پی از گاز در نوعی محفظه، کاستن حجم، افزودن فشار و سپس تخلیه گاز فشرده به بیرون محفظه

۲- حبس مقادیر پی در پی از گاز در نوعی محفظه، انتقال آن بدون تغییر حجم به طرف دریچه خروجی، تراکم گاز توسط مقاومت گاز سیستم خروجی و سپس ارسال گاز به بیرون محفظه

۳- تراکم گاز با عمل دینامیکی پروانه با روتور پره دار در حال دوران که گاز در حال عبور فشرده شده و سرعت می گیرد و سهم سرعت سرانجام در دیفیوزر یا پره های ثابت به فشار مبدل می شود

۴- همراه کردن گاز با یک جت خیلی سریع از همان گاز با بک گاز دیگر (به طور معمول اما نه الزاما از بخار آب استفاده می شود) و تبدیل گاز مخلوط دارای سرعت بالا به فشار در یک دیفیوزر کمپرسورهای نوع اول و دوم جریان ناپیوسته بوده و معروف به کمپرسور باد جا بجایی مثبت و کمپرسورهای نوع سوم و چهارم جریان پیوسته بوده و معروف به کمپرسور باد دینامیکی است. کمپرسورهای نوع جهارم شيپوره نامیده می شوند که معمولا با فشار مکش زیر اتمسفر کار می کنند. در حقیقت این مکانیزمهای ایجاد و اعمال فشار مبنای تقسیمات اصلی و تفاوتهای اساسی مابین انواع خانواده کمپرسورها قرار می گیرد.

کمپرسور باد جریان محوری، جریان مخلط و سانتریفوژ در دسته کمپرسورهای دینامیک و کمپرسورهای رفت و برگشتی و دورانی در دسته کمپرسورهای جابجائی مثبت قرار دارند. کمپرسورهای حلزونی و پیچشی انواعی از کمپرسورهای دورانی هستند. طراحان براساس محدوده های خاصی که از نظر نسبت تراکم و شدت جریان گاز در مراجع وجود دارد نوع خاصی از کمپرسور را برای هدف مورد نظر انتخاب می کنند. لازم به ذکر است که هر یک از این نوع کمپرسورها مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند.

انواع کمپرسور باد

ماشین های جذب کننده قدرت مکانیکی که انرژی را به صورتهای مختلفی از قبیل انرژی حرارتی، انرژی جنبشی و با پتانسیل به سیالات تراکم پذبر اعمال می کنند طیف وسیعی را شامل فن ها، دنده ها و کمپرسورها تشکیل می دهند که از این میان کمپرسورها دارای نسبت تراکم بیشتری بوده و غالباً در آنها خنک کاری گاز فرایندی انجام می شود. کمپرسور  باد دستگاهی است که برای بالا بردن فشار گاز و انتقال آن از نقطه ای به نقطه دیگر در طول فرایند استفاده می شود. این فشار به منظور غلبه بر اصطکاک مسیر، تاثیر در یک واکنش معین و یا بهبود خواص ترمودینامیکی گاز مورد نیاز می باشد. لازم به ذکر است گازهای جابجا شده دارای طیف وسیعی از وزن مولکولی بوده که از هیدروژن با وزن مولکولی ۲ نا هگزا فلوريد اورانیوم با وزن مولکولی ۳۵۲ را شامل می شوند.
کمپرسورها بر حسب مكانیزم و اصول عملکرد و نحوه اعمال انرژی به سیال به دو گروه عمده تقسیم می شوند:

١- کمپرسورهای جابجائی مثبت یا جریان منقطع

۲- کمپرسورهای دینامیک یا پیوسته

در یک تقسیم بندی دیگر مهمترین انواع کمپرسورها که در صنعت استفاده می شوند عبارتند از:
١- کمپرسور باد رفت و برگشتی ۲- کمپرسورهای سانتریفوژ ٣- کمپرسور باد پیچشی ۴- کمپرسور باد حلزونی
۵- کمپرسورهای جریان محوری

کمپرسورهای جریان محوری و سانتریفوژ در دست کمپرسورهای دینامیک و کمپرسورهای رفت و برگشتی و چرخشی در دسته کمپرسورهای جابجائی مثبت قرار دارند. کمپرسور باد پیچشی انواعی از کمپرسورهای چرخشی هستند. طراحان بر اساس محدوده های خاصی که از نظر نسبت تراکم و شدت جریان گاز در مراجع وجود دارد نوع خاصی از کمپرسور باد را برای هدف مورد نظر انتخاب می کنند. لازم به ذکر است که هر یک از این نوع کمپرسورها مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *